Campagne Oktober Boerenkaasmaand

In deze maand brengen we de Boerenkaas en kaas gemaakt op de boerderij extra onder de aandacht. De Bond van Boerderij-Zuivelbereiders heeft een prachtige campagne opgezet die laat zien hoe lekker en bijzonder kaas gemaakt op de boerderij is.

De leden die zich middels de inventarisatielijst dit voorjaar hebben ingeschreven en een boerderijwinkel met kaas, gemaakt op de boerderij hebben, ontvingen hierover in september informatie en een actiepakket. Net als vorig jaar maken we gebruik van de website www.boerenkaasmaand.nl. Deze website staat vol video’s en de succesvolle postcodechecker. Hiermee vinden ­consumenten het dichtstbijzijnde kaasverkooppunt.

Ansicht- en actiekaarten

Het actiepakket bestaat uit prachtig postermateriaal dat kan worden opgehangen in de winkel. Daarnaast is een set van zes ansichtkaarten gemaakt in samenwerking met Landleven. Ook zitten er twee actiekaarten bij, één van Landleven en één van de BBZ. Bij verkoop van 500 gram kaas gemaakt op de boerderij, krijgt de consument een heel leuke set ansichtkaarten cadeau. Deze actie hebben we op poten gezet in samenwerking met Landleven. De posters in verschillende formaten en een doos met tachtig sets ansichtkaarten is inmiddels bij de boerderijwinkels geleverd.

Social-mediacampagne

Met een slimme social-mediacampagne slaan we de grootste slag en bereiken we de meeste consumenten. De eerdere campagnes lieten zien dat we met een relatief klein budget meer dan een miljoen consumenten kunnen bereiken via Facebook en Instagram. De Oktober Boerenkaasmaand is onder andere met een landelijke campagne uitgerold. Dit gebeurt vanuit de Facebook– en Insta­grampagina van @boerderijzuivel. Dit bericht kunnen we allemaal delen. Daarnaast is er informatie verstuurd om berichten en afbeeldingen op de Facebook-/Instagramtijdlijn van de eigen winkel te plaatsen. De foto’s, video’s en teksten zijn kant-en-klaar aangeleverd; de boerderijwinkel hoeft ze alleen maar online te zetten op de eigen Facebook- en/of Instagrampagina. Met deze actie bereiken we met name de bestaande volgers, dus mensen die de boerderijwinkel al weten te vinden.

Lokale social-media-advertentie

Om er helemaal een succes van te maken, was er ook de mogelijkheid om de boerderijwinkel in te schrijven voor een lokale social-media-advertentie. Voor 50 euro werd een gepersonaliseerde advertentie voor de boerderijwinkel gemaakt. Hierbij wordt de boerderijwinkel in het dorp, de wijk of regio extra gepromoot. Met deze actie bereikt een boerderijwinkel nieuwe klanten binnen het eigen werkgebied. Een deel van de boerderijwinkels heeft zich hiervoor ingeschreven. Het lokale bereik is enorm en het belang van social media wordt hiermee nogmaals duidelijk.

Samenwerking met Landleven

De actie Oktober Boerenkaasmaand is een unieke samenwerking met Landleven. De gehele maand oktober wordt de Oktober Boerenkaasmaand genoemd of vermeld in publicaties van Landleven. Allereerst is er een paginagrote advertentie van Oktober Boerenkaasmaand geplaatst in het magazine Landleven. Vervolgens komt er een bijdrage op Facebook van Landleven op 7 oktober en op 14 oktober in de e-mailnieuwsbrief. Op 21 oktober verschijnt er een banner van Oktober Boerenkaasmaand in de nieuwsbrief van Landleven. En op 28 oktober is er een bijdrage op het Instagram-account van Landleven.

De Bond van Boerderij-Zuivelbereiders hoopt dat dit wederom een geslaagde actie wordt. En met de social-mediacampagne hopen we weer veel consumenten te bereiken. We doen het samen. Op naar meer verkoop van kaas gemaakt op de boerderij.

Reacties zijn gesloten.