Bericht van de BBZ-voorzitter

Voor de BBZ is het een spannende week: de Cum laude Awards worden donderdag 12 maart uitgereikt. Dit jaar is er een recordaantal deelnemers, meer dan 330 kazen maar ook ruim 130 stuks zuivel en verse kaas worden maandag en dinsdag gekeurd. Deze producten zijn afgelopen week ingeleverd tijdens de ALV die net als de Cum Laude Awards werd gehouden in het Fort te Bodegraven.

Tijdens de ALV hebben we de leden weer eens laten zien waar wij als bond mee bezig zijn. Een grote pijler van de BBZ is de promotie van ECHTE Boerenkaas, ECHTE Boerderijzuivel en Kaas van de Boerderij. Deze drie keurmerken moeten wij niet alleen promoten, maar ook borgen, controleren, en we moeten er bovenal trots en zuinig op zijn. Bovengenoemde keurmerken heeft de BBZ vast laten leggen en nu is het de kunst om het belang hiervan bij de leden over te brengen. Het valt niet mee als belangenbehartiger ook nog een controlerende rol te dienen.

Ook hebben we aandacht gevraagd voor de druk die wij voelen van de toezichthouders. Er wordt namelijk kritisch gekeken naar de zelfzuivelaars: hygiëne en voedselveiligheid zijn woorden waarmee we steeds meer geconfronteerd gaan worden en dat houdt ons als bestuursleden scherp en zelfs wakker.

Afgelopen week op de terugweg van de ALV had ik weer genoeg zaken om over na te denken en schoten 5 P’s weer door mijn hoofd. Die 5 P’s waar een ondernemer rekening mee moet houden, namelijk Plaats, Product, Personeel, Prijs en Promotie. Wij als zelfzuivelaars hebben GOUD in handen. Deze 5 punten kunnen we prima beïnvloeden.

Plaats: Laat zien wat je doet! Geef inkijk in je bedrijf, consumenten willen nu eenmaal graag weten waar hun voedsel vandaan komt.
Product: Maak gebruik van de termen dagverse melk, ambachtelijk, van eigen vee, op eigen boerderij gemaakt, volgens traditioneel recept.
Personeel: Dat is meestal de boer of boerin zelf. Straal dat ook uit, met liefde voor het vak. Vertel wat je doet en wees daar trots op.
Prijs: Ook daar ben je als zelfzuivelaar zelf bij betrokken. Dúrf geld te vragen voor je product! Consumenten betalen graag iets meer voor lékker, góed en éérlijk voedsel, alleen zul je zelf zo mans genoeg moeten zijn om daar een bedrag voor te vragen.
Promotie: Doe mee op social media. Doe mee met kaaskeuringen. Sluit je aan bij de BBZ. Sluit je aan bij een studieclub. Doe mee met de Cum Laude Awards!

Oh ja, wij als zelfzuivelaars hebben nog een zesde P en dat is Passie! Passie voor het vak, straal dat uit en vertel erover op een, jawel, daar komt ie, een zevende P, Positieve manier.

Hier wil ik het graag bij laten, ik hoop jullie donderdag te ontmoeten tijdens de masterclasses en daarna de uitreiking van de awards.

Ik sluit af met nog een P en dat is die van Protocol. Vanwege het coronavirus moeten wij als organisatie de protocollen in acht nemen die door het RIVM opgesteld zijn. Wij vragen hiervoor  uw begrip.

Tot donderdag !

Theo Dekker, plv. voorzitter Bond van Boerderij-Zuivelbereiders

Reacties zijn gesloten.