Bericht van de BBZ-voorzitter

De aftrap van Oktober Boerenkaasmaand vindt voor mij traditiegetrouw plaats tijdens de Fokveedag in Hoornaar, waar onze Boerengeitenkaas al meer dan twintig jaar gekeurd en tentoongesteld wordt. Helaas maar ook begrijpelijk gaan alle kaaskeuringen dit jaar niet door.

Wat wel doorging was de herfstmarkt van de gemeente Haarlem afgelopen zondag. Met angst en beven, na veel voorbereiding, stapten we in de auto met ons marktwaar, in onze jaszak een mondkapje, en kaasplanken aan een lange stok (boerenslimheid) om mensen op afstand te laten proeven. Terwijl de bladeren van de bomen waaiden tijdens dit buitenevenement kwamen er toch weer veel stadse mensen op onze kraam af.

“Wat is Boerenkaas nu eigenlijk?”, vraagt iemand al vrij vroeg op de ochtend aan me. Ik leg uit dat het een GTS-product is, een Gegarandeerde Traditionele Specialiteit. Dat is een beschermd recept waarin staat omschreven waaraan boerenkaas moet voldoen. Als het niet aan die eisen voldoet, mag de kaas geen Boerenkaas heten, punt uit. Voorts vertel ik de geïnteresseerde mensen in vlotte taal dat de melk van eigen vee binnen 40 uur op eigen bedrijf verwerkt wordt tot kaas in een Gouds model. Vooral ga ik in op het feit dat de melk rauw wordt verwerkt. Op de aankoop van een gedeelte van de melk en op het verplichte gebruik van dierlijk stremsel rep ik geen woord, dat staat allemaal omschreven in een document van 2007. Dat is gewoon te technisch voor de consument.

Ondertussen is Aline, ons kaasmeisje die met me mee is deze dag, druk bezig met het afrekenen per mobiele pinautomaat en praat ze vrolijk met mensen uit de stad over het bedrijf en het eindproduct. Eind van de dag is de kraam bijna leeg en hebben wij weer de gehele sector gepromoot. Dit moeten we met z’n ALLEN doen! Daarom blijf ik het zo jammer vinden dat er zo weinig met het GTS-logo gebeurt. Eigenlijk is het een verplichting om dit logo op de Boerenkaas te gebruiken en dit uit te stralen naar de consument. Trots zijn op GTS-erkenning en die gebruiken om je product aan te prijzen, dat gebeurt om een of andere reden te weinig.

Wat wel goed aanslaat is de actie van de BBZ-promotiecommissie op social media onder de hashtag #boerenkaasmaand #boerderijkaas #gemaaktopdeboerderij. Klik daar eens op en doe mee. Nogmaals, we moeten het samen doen! Ook op de wenskaarten die uitgedeeld zijn onder de leden en verkrijgbaar zijn bij de aangesloten winkels wordt positief gereageerd. Een kaartje naar iemand sturen of zelf een kaartje krijgen is vooral in deze onzekere tijd een mooi gebaar.

Theo Dekker, voorzitter Bond van Boerderij-Zuivelbereiders

Reacties zijn gesloten.