Bericht van de BBZ-voorzitter

Voorzichtig komt hij achteruit het erf op rijden, vlak voor het tanklokaal stopt de melkwagen en er stapt een vrolijke vent uit. “Hier ben ik nog nooit geweest”, zegt hij, maar een hand geven doen we niet, we blijven op gepaste afstand. Ja, ook hier op onze geitenboerderij laten we melk weghalen de afgelopen maand vanwege de tegenvallende afzet van onze toeristenkaasjes en de horeca die stilgelegd is. Wat is het dan toch weer fijn en prettig dat we goede contacten hebben die onze melk komen ophalen als er calamiteiten zijn.

Alles ligt plat, maar onze geiten moeten net als anders gemolken, gevoerd en verzorgd worden en na drie dagen zit de melktank weer vol. De grote melkwagen pompt in een mum van tijd de tank leeg, en ondanks dat ik daar blij om ben, doet het ontzettend zeer, omdat ik deze melk veel liever zelf had verwerkt tot kaas. Mijn hart ligt nu eenmaal bij het kaasmaken en de afzet hiervan.

We moeten op zoek naar nieuwe afzetkanalen, omdat mijn kaasopslag ook bijna vol ligt. Ook dat doet zeer, omdat ik hoop dat onze trouwe klanten zo spoedig mogelijk weer gaan bestellen, kan ik nieuwe klanten eigenlijk niets beloven. De zorgen stapelen zich op bij ons op de boerderij. Ook ben ik totaal uit mijn werkritme, omdat ik veel op bestelling maak en er simpelweg geen bestellingen binnenkomen.

Mopperen, zuchten en klagen helpt niet, we moeten weer door en er komen weer zat leuke uitdagingen en initiatieven op ons pad. We hebben nu zelfs een webwinkel op onze site laten bouwen, gelukkig heeft de jeugd hier dat voor ons opgezet en nog mooier is dat het nog werkt ook. Mensen kunnen via de webshop een pakket kaas bestellen, direct betalen en alles komt per mail bij ons binnen. Het inpakken en verzenden van de pakketten neemt wel wat tijd in beslag, maar dat nemen we op de koop toe.

Ook bij onze boerderijwinkel aan huis loopt het storm, heel veel mensen komen op de #kooplokaal-kreten af die in de rondte gaan op internet. Zorg dat je bij alle initiatieven ingeschreven bent, zodat mensen snel hun lokale boer kunnen vinden. Alle genoemde acties hebben er bij ons in ieder geval voor gezorgd dat onze kaas voor een goede prijs is weggegaan.

Het opent ook weer deuren die anders dicht hadden gebleven. Nu moeten we er wel voor zorgen dat we kwaliteit blijven maken en niet ondersneeuwen in alle commotie die er op het moment heerst. Eerst denken en dan pas doen, we leven in een onzekere tijd.

Pas goed op elkaar, blijf gezond.

Theo Dekker, voorzitter Bond van Boerderij-Zuivelbereiders

Reacties zijn gesloten.