‘Eigen logistiek moet iets toevoegen aan je business’

Ondernemers die werken binnen een korte keten, zoals boerderijzuivelbereiders, moeten niet te lang doorgaan met zelfstandige distributie als die niets toevoegt aan hun onderneming. Zo snel mogelijk uitbesteden is dan beter. Dat zei Drees Peter van den Bosch tijdens een bijeenkomst van de Taskforce Korte Keten.

De periode van inefficiënte levering van producten van korte keten-ondernemers kan volgens Drees Peter van den Bosch te lang duren. Ieder nieuw initiatief wil graag zelf zijn levering in de hand houden, zoals elke start-up het liefst alles zelf wil doen. Maar dat is niet altijd verstandig, zo heeft hij ervaren: “Het kan soms wel jaren duren voordat je als kleine leverancier echt kunt concurreren met de retail. Een tijdje experimenteren is goed, maar veel korte keten-ondernemers blijven hier te lang in hangen. Je moet zo snel mogelijk de keuze maken: voegt je logistiek echt iets toe aan jouw onderneming? Zo nee, besteed het dan zo snel mogelijk uit.”

Iets extra’s leveren

De eigen logistiek kan iets toevoegen aan de business van de korte keten-ondernemer, je kunt je ermee onderscheiden door persoonlijke aandacht, flexibiliteit, het krat dat tot in de keuken wordt gebracht, aldus Van den Bosch. “Dan lever je echt iets extra’s, meer dan een logistieke partner kan doen. Maar als dat niet zo is, en je logistiek is niets meer dan noodzakelijk kwaad, dan is het beter om het zo snel mogelijk uit te besteden aan een grotere partij.”

Lang zoeken

Als je als korte keten-ondernemer graag wil gaan samenwerken in logistieke processen, of de boel zelfs helemaal wil uitbesteden, kun je soms (veel te) lang zoeken. Er is namelijk nog geen goed inzicht in alle netwerken, alle busjes die rijden, en alle concullega’s in je regio die met dezelfde logistieke problemen zitten. Hoe kan dat in kaart worden gebracht? Daar is nog geen pasklaar antwoord op gevonden.

Reacties zijn gesloten.