‘Geraspte en blokjes kaas zijn groeimarkten’

Geraspte kaas en blokjes kaas zijn twee groeimarkten in kaas in de supermarkt. Bij zuivel groeit de consumptie van yoghurt en kwark. Volle melk, verse en houdbare, profiteert van koffiedrinkers die op zoek zijn naar goede opschuimmelk. Dat meldt Distrifood.

Geraspte kaas, veel gebruikt voor de maaltijdbereiding, steeg 6 procent in omzet in 2018, vertelt analist Wendy van de Boogaard van marktonderzoeksbureau IRI aan Distrifood. “Vooral Goudse kaas is erg populair.”
Borrelen met kaas is de tweede groeimarkt in kaas. “Borrelgemak is een segment met een enorme groei’, benadrukt Van den Boogaard. “Opvallend om te zien dat kaasblokjes in een ambachtelijke verpakking in de tapastop-3 staan.” De blokjes in ambachtelijke verpakking groeien met 28 procent in omzet en die in plastic zakjes met 6 procent. “Voor die ambachtelijke uitstraling wil de consument blijkbaar meer betalen.”

Naturel en zonder kunstmatige toevoegingen

Over de verkoop van yoghurt en kwark zegt Kees van Dommelen, senior consultant bij GfK: “Ik signaleer tussen de 0 en 5 procent groei, vooral uit naturel. Dat is wel iets lager dan het was. Ik zie niet zo zeer méér shoppers in de categorie komen, als wel bestaande kopers die het vaker kopen.” Kefir en skyr groeien ook. Zuivel zonder kunstmatige toevoegingen is volgens Van Dommelen een pre.

Koffie en melk

“Bonenkoffiedrinkers zijn op zoek naar goede opschuimmelk, volle melk profiteert daarvan. In houdbaar is volle melk dan ook een van de weinige segmenten die groeit, in vers groeit volle melk overigens ook. Dat gaat ten koste van halfvol en mager”, aldus analist Martijn de Vetter bij IRI.
Nog relatief klein, maar hard groeiend, zijn de premium icecoffees. “Dit ligt wat in het verlengde van chocolademelk, het is meer melk met koffiesmaak dan koffie met melk.”

Reacties zijn gesloten.