Omzet grote boerderijwinkel in vijf jaar tijd verdubbeld

De omzetten van boerderijwinkels zijn sterk gestegen door verdergaande professionalisering en een toegenomen vraag naar regionale producten. In 2013 had een grote boerderijwinkel een gemiddelde omzet van 200.000 euro, in 2018 is dat verdubbeld naar 400.000 euro. Dat staat in het rapport ‘Kijk op multifunctionele landbouw : Omzet 2007-2018’ (Word-document) dat Wageningen University & Research eind mei publiceerde.

Nederland telt volgens het rapport 1.250 boerderijwinkels: 500 kleine (omzet 45.000 euro per winkel), 600 middelgrote (omzet 150.000 euro) en 150 grote (omzet 400.000 euro). De verkoop van producten langs de weg is gestegen door de grote groei van het aantal melk- en eierautomaten en dergelijke. Een aantal (kleinere) boerderijwinkels is gestopt en overgegaan op verkoop via automaten. Dat levert een forse arbeidsbesparing voor deze bedrijven op.

Minder producten naar horeca

De rechtstreekse levering van producten door boeren en tuinders via webwinkels en maaltijdboxen komt steeds minder voor. Dit wordt steeds meer gedaan door gespecialiseerde bedrijven. Ook de levering aan (zorg)instellingen, horeca en catering blijft in vergelijking met 2013 achter qua aantal en omzet. Enkele initiatieven zijn daarmee gestopt, omdat het lastig is dagelijks te kunnen leveren.
De totale omzet van boerderijverkoop wordt voor 2018 ingeschat op iets meer
dan 270 miljoen euro.

 

 

Reacties zijn gesloten.