Nieuwe technologie voor verkoop melk van individuele koe

Het Wageningse bedrijf TOP ontwikkelt een technologieplatform waarmee melkveehouders flessen gepasteuriseerde melk van individuele koeien kunnen gaan verkopen.

Melkveehouder Matthijs Baan uit Molenaarsgraaf is de eerste melkveehouder die de technologie van TOP zal gaan gebruiken. Baan: ‘’Elke koe is uniek en dus smaakt elke melk ook anders. De ene is romig en smaakt naar softijs, terwijl een ander pak melk juist erg fris of zoet is.’’ Met de nieuwe technologie kunnen consumenten melk kopen van hun favoriete koe, aldus TOP. En dat biedt kansen voor een nieuw businessmodel voor melkveehouders. TOP zegt pas over enkele maanden meer informatie over de voortgang van het project te kunnen geven.

Meer initiatieven

Er zijn meer bedrijven bezig met technologie voor de verkoop van melk direct van de boerderij. Zo ontwikkelt Lely een mini-melkfabriek, gekoppeld aan een melkrobot, voor op het boerenerf, waarmee de boer in theorie direct verse melk kan leveren aan de winkel.
Het bedrijf Direct Dairy Holding (DDH) werkt aan een volledig geautomatiseerd systeem dat melk rechtstreeks uit de melkrobot op het melkveebedrijf pasteuriseert en verpakt. De melk in elke verpakking is afkomstig van één specifieke koe.

Reacties zijn gesloten.