‘Zeer sterke vraag naar boter’

Boter kent een zeer sterke vraag en de prijs van melkvet is erg hoog. De bewustwording van de consument heeft hiermee te maken: de realisatie dat echte boter wellicht niet zo ongezond is als gedacht, zorgt voor een hogere vraag naar boter. Dat meldt ABN Amro in een rapport over de voedingsmiddelensector.

Goede (rauwmelkse) boerenboter is al langer zeer in trek bij chef-koks. Volgens de koks die zijn aangesloten bij de Slow Food Chefs Alliantie heeft ambachtelijk bereide rauwmelkse boter veel meer smaak dan ‘gewone’ boter. Daarbij komt dat boerenboter een verhaal heeft.

Herkomst en gezondheid

ABN Amro meldt ook dat de duurzaamheidstrend, die al een poos geleden is ingezet, aan het versnellen is: de consument let steeds meer op de herkomst van zijn of haar eten. En gezondheid blijft belangrijk. ABN AMRO verwacht dat deze trends zich in 2017 en 2018 doorzetten.

‘Melkprijs stijgt door’

De prijzen van zuivelproducten als melk kaas en boter zijn in prijs gedaald in 2016, zegt ABN Amro. ‘Dit is in lijn met de algehele daling van de zuivelprijs. De forse prijsdaling van zuivel in 2015 (-29%) vlakte in 2016 af naar (-5%). Voor de consument daalde de prijs van zuivel met 2%.’
De bank verwacht dat de melkprijs in de tweede helft van dit jaar langzaam doorstijgt. ‘De mondiale vraag naar zuivel groeit en de balans tussen vraag en aanbod is verbeterd. De uitwerking van het fosfaatreductieplan in Nederland heeft tot gevolg dat de Europese productie minder snel herstelt.’

Op de foto: Verpakte boerenboter.

Foto: www.boerderijzuivel.nl

Reacties zijn gesloten.