Kleine producenten smaakmakers van voedingssector

Kleine voedselproducenten groeien steeds meer uit tot de smaakmakers van de foodsector, die variatie aanbrengen in het schap of op de menukaart met producten waar de consument graag voor omrijdt. Dat staat in het rapport ‘Kleine producenten: smaakmakers van de food-industrie’ (pdf) van ABN Amro.

In de laatste vijf jaar groeide het aantal kleine producenten (minder dan vijf medewerkers) van voedsel en dranken met 45 procent tot 3.660. Hiermee groeide dit marktsegment veel harder dan het aantal producenten in de totale foodsector (+21 procent). De opmars van het aantal kleinschalige foodproducenten is voorlopig nog niet ten einde, aldus ABN Amro. De bank verwacht dat deze groep ondernemers in de komende twee jaar met 7 procent per jaar zal groeien tot boven de 4.100 bedrijven eind 2018.

Omarmt door supermarkt

Kleine producenten onderscheiden zich door succesvol hun DNA uit te dragen en in te spelen op actuele trends in voeding. Bijvoorbeeld: kleinschalig, ambachtelijk, verantwoord of duurzaam geproduceerd.
De meeste kleinschalige producenten in de foodsector leveren hun producten via de speciaalzaak, catering, horeca/foodservice, of direct via eigen (online) retail. Producten die populairder worden, vinden ook steeds vaker de weg naar de horeca of het supermarktschap. Supermarkten omarmen de kleine producenten steeds vaker om hun formule te versterken en zich te onderscheiden met een uniek assortiment.

Professionele social media-strategie essentieel

Voor nieuwe kleine voedselproducenten is de belangrijkste vraag: hoe krijg ik ‘maagaandeel’? Een duidelijke en onderscheidende positionering ten opzichte van bestaande producten is volgens ABN Amro belangrijk. ‘Het vraagt persoonlijke overtuigingskracht van de ondernemer om helder uit te leggen waarom zijn product een aanvulling is op het assortiment van bijvoorbeeld een foodretailer, en hoe het bijdraagt aan een sterke formule en loyale klanten. Veel kleine ondernemers verkopen hun producten (onder andere) via internet. Een professionele digitale (sociale media-)strategie vergroot de zichtbaarheid en wordt de komende jaren essentieel om op te vallen binnen een groeiend aanbod van producten.’

Foto: Twan Wiermans

Reacties zijn gesloten.