Prijs van kaasconcepten 54 procent hoger dan die van gangbare kaas

De winkelprijs van ‘conceptkaas’, zoals Boeren-Leidse en Noord-Hollandse Edammer, ligt gemiddeld 54 procent hoger dan de prijs van ‘gangbare kaas’. Dat blijkt uit onderzoek door Maud Wijsman van internationaal strategisch adviesbureau ­Roland Berger. Voor de ‘gangbare kaas’ nam Wijsman het prijspunt van AH Goudse Jong belegen kaas (9,33 euro per kilo).

De meerwaarde van 54 procent wordt gecreëerd­ door de regionale binding van de conceptkazen; regionale binding stuwt de prijs, net als productinnovatie en samenwerking in de keten, zo komt uit het onderzoek van het adviesbureau naar voren.
Wijsman vergeleek de kiloprijs van in totaal 45 conceptproducten met die van verwante gangbare producten bij Albert Heijn. Uit deze vergelijking blijkt dat ook de andere conceptproducten goed renderen voor de boeren. De kiloprijs van bijvoorbeeld Tommie-tomaten (productinnovatie) bedraagt 7,96 euro, terwijl de supermarktprijs van gangbare tomaten uitkomt op 2,78 euro per kilo. Gemiddeld levert productinnovatie in het onderzoek van Wijsman de producent zelfs 223 procent meer op. Samenwerking in de keten levert in het onderzoek gemiddeld 81 procent meer op.
“Naast de credibility van innovatieve en herkenbare Nederlandse waar, bestaat er dus een onomstotelijk economisch argument om te kiezen voor de productie van een concept.”
Concepten zijn nodig
Volgens Wijsman heeft de Nederlandse agrosector concepten nodig om met de rest van de wereld te kunnen blijven concurreren. “We verwachten niet dat concepten de gehele gangbare productie kunnen vervangen, maar Nederland kan zich wel internationaal onderscheiden als conceptenkoning.”

Foto: www.boerderijzuivel.nl

Reacties zijn gesloten.