‘Speciaalzaak staat sterker door meer samenwerking met boeren’

Voedselspeciaalzaken staan sterker door meer samenwerking met boeren en fabrikanten. Want: hoe korter de keten tussen ‘grond’ en ‘mond’ en hoe zichtbaarder het ambacht en vakmanschap, hoe groter het vertrouwen van de consument. Dat staat in het rapport ‘De voedselspeciaalzaak 2.0’ van ABN Amro.

Een korte keten van grond tot mond en lokale oorsprong (‘ik ken de boer’) geven vertrouwen en een ‘ok’-gevoel bij de consument. Consumenten hebben steeds meer kennis van voedsel en voelen naadloos aan of een specialist echt passie heeft voor het vak en eerlijke producten verkoopt. Succesvolle ondernemers vertellen volgens ABN Amro reactief én proactief het verhaal achter hun assortiment. Ze zijn het vertrouwde gezicht met diepgaande kennis over eten en drinken. Bijvoorbeeld door leveranciers te visualiseren: ‘Hier haal ik uw kaas’. Of door fans een middag mee te nemen naar de boer of veehouder. Zo kunnen consumenten zelf zien hoe voor de dieren wordt gezorgd.

Boeren hebben belang bij florerende speciaalzaak

De boeren hebben ook belang bij een florerende voedselspeciaalzaak, volgens ABN Amro. Het personeel van de speciaalzaak kan ‘ambassadeur’ van een product worden. De speciaalzaak is daarmee een extra platform om het productverhaal te (laten) vertellen en de merkwaarde te ondersteunen. Tegelijkertijd kunnen boeren/producenten meebouwen aan nieuwe succesvolle winkel- en productconcepten.
De specialist heeft een hoge ‘gun-factor’ en kan bij uitstek het visitekaartje zijn voor de agrifoodsector. Met passie en kennis van hoe lekker voedsel ook eerlijk kan zijn, worden ze de verbindende schakel tussen producent en consument, aldus het rapport ‘De voedselspeciaalzaak 2.0’ (pdf).

Foto: Jorge Royan/Wikimedia

Reacties zijn gesloten.