Juiste inrichting = hogere omzet boerderijwinkel

Een boerderijwinkel kan het nettoresultaat van een agrarisch bedrijf behoorlijk laten stijgen. Maar de omzet en het rendement kunnen soms omhoog. En daarvoor is de inrichting van de winkel belangrijker dan vaak wordt gedacht. “Een restyling verhoogt de omzet met gemiddeld 10 procent.”

De layout van je boerderijwinkel is belangrijker dan je denkt, schrijven onderzoekers van Wageningen Universiteit en Researchcentrum in de eind vorig jaar verschenen brochure ‘De ideale boerderijwinkel’. De inrichting kan het verschil zijn tussen krappe en ruime marges aan het eind van de maand.
Theo Rooijackers, verkoopadviseur bij ­Buitenkans Advies in Venhorst, beaamt dat ten volle. “Een restyling verhoogt de omzet van een boerderijwinkel met gemiddeld 10 procent”, zegt hij.

‘Het gaat nog niet zo slecht’

Consumenten waarderen boerderijwinkels, weet Rooijackers, maar de professionalisering en modernisering van de winkels laten soms (te) lang op zich wachten, vindt hij. “‘Het gaat nog niet zo slecht’, zeggen ondernemers met een boerderijwinkel vaak. En: ‘ik kan het nu nog behappen zonder personeel’.
Personeel kost inderdaad geld, maar het kan ook veel opleveren: je kunt er een betere winkel door krijgen met een beter rendement.”

Frisse en open uitstraling

Een betere winkel is volgens Rooijackers goed vindbaar en heeft een frisse en open uitstraling. Het assortiment hangt af van wat voor consument je in de winkel krijgt of wilt. “De huidige consumenten waarderen een boerderijwinkel waar ze combinaties van producten kunnen kopen. Dus naast kaas ook een dipje en noten. Combinaties kunnen zorgen voor een leuk verdien­model.”
Voor een frisse en open uitstraling let je op de indeling, het materiaal van wanden, vloer, plafond en meubels, de kleurstelling, maar vooral de producten zelf. Rooijackers: “De producten zelf moeten het doen.”

Het hele artikel Juiste inrichting = hogere winkelomzet staat in De Zelfkazer van februari 2016.

Foto: Buitenkans Advies

Reacties zijn gesloten.